#5 Nawigacja po sukcesie: wizja przedsiębiorcy
Nawigacja z sukcesem: wizja przedsiębiorcy
Przywództwo to umiejętność przekształcania wizji w rzeczywistość.
- Warren Bennis
To niesamowite, jak wiele osób uważa się za przedsiębiorców, podczas gdy tak naprawdę wcale nimi nie są. Otwierają swój sklep rano, wyłączają budzik, rozpoczynają swoją codzienną pracę, a następnie wieczorem ponownie włączają budzik i zamykają sklep.
Ale nie na tym polega przedsiębiorczość. Każdy może wykonać te zadania za pomocą klucza i kodu alarmowego. Czy to czyni go prawdziwym przedsiębiorcą? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista.
Myślenie o MŚP jest trochę jak wyobrażanie sobie żaglówki na oceanie. Każdego dnia warunki się zmieniają, czasami fale rosną, innym razem morze jest płaskie i spokojne pod jasnym słońcem. Łatwo jest dostosować się do aktualnych warunków, ale jeśli kapitan jachtu nie wie, dokąd chce płynąć, będzie dryfował z prądami. Chwalenie się dotarciem do wyspy, której nigdy nie brał pod uwagę, nie uczyni z niego dobrego kapitana, a raczej nierozważnego oportunistę.
Prawdziwy przedsiębiorca musi mieć wizję, mentalną reprezentację pożądanej przyszłości do osiągnięcia. Bez tej wizji zostanie pochłonięty przez zgiełk codziennych działań i straci z oczu początkowy cel, jaki miał w tworzeniu tego MŚP.
Nie oznacza to, że musi opracować sztywny dziesięcioletni plan, który będzie realizowany krok po kroku, ponieważ trzeba być jasnowidzem, aby przewidzieć przyszłe wydarzenia. Na przykład w chwili pisania tego tekstu przechodzimy przez globalną pandemię, a wielu przedsiębiorców stoi w obliczu nieprzewidzianych wyzwań.
Jednak prawdziwi przedsiębiorcy nigdy nie tracą z oczu podstawowego powodu, dla którego założyli swoją firmę i misji, którą sobie wyznaczyli, aby przyczynić się do lepszego świata. To właśnie ta misja powinna inspirować ich każdego dnia.
Czy to w biznesie, czy w życiu, masz wybór: albo idziesz naprzód bez jasnego celu, ryzykując uderzenie w ceglaną ścianę, albo dumnie kroczysz z celami ustawionymi na horyzoncie. Aby to zrobić, musisz odróżnić codzienne kryzysy od krótko-, średnio- i długoterminowych celów.
Po pierwsze, wróć do swoich korzeni. Dlaczego założyłeś ten biznes? Jakie były twoje ideały? Co miałeś nadzieję osiągnąć, czego inni nie mogli? Nikt nie zakłada MŚP bez jasnych ideałów, w przeciwnym razie wystarczyłaby praca na etacie.
Następnie zadaj sobie właściwe pytania:
- Biorąc pod uwagę swoje ideały i chęć ich urzeczywistnienia, jakie kroki powinieneś podjąć?
- Skąd będziesz wiedzieć, że robisz postępy i jesteś na dobrej drodze?
- Co możesz zrobić dzisiaj, aby na koniec dnia odnieść małe zwycięstwo?
Bez tej wizji ryzykujesz, że trafisz prosto w ścianę. Wydarzenia będą dyktować ci drogę, a przypadek zadecyduje o miejscu docelowym.
Wizja nie jest przeszkodą w codziennym zarządzaniu, ale uwalnia cię i daje kompas do poruszania się w zgiełku codziennych czynności. Kiedy pojawia się nagły wypadek, zadaj sobie pytanie, czy może on wpłynąć na twoją misję. Jeśli nie, można ją oddelegować. Mając długoterminową perspektywę, nie pozwalasz, aby drobne incydenty stały się górami.
Twój plan działania musi pozostać elastyczny. Twoja misja jest horyzontem, do którego dążysz, ale daty w twoim planie powinny pozostać orientacyjne. Tak wiele może się wydarzyć w ciągu roku. Możesz dostosować swoje działania do okoliczności, wydłużając terminy lub dodając nowe kroki w celu osiągnięcia swojej wizji. Ważne jest, aby nie stracić z oczu swojej misji ani nie reagować impulsywnie na przeszkody, ale nadal dążyć do celu.
13 stycznia 2012 r. Costa Concordia, imponujący statek wycieczkowy, zatonął na północ od Sardynii, ponieważ jego kapitan zdecydował się płynąć zbyt blisko wybrzeża. Stracił z oczu swoją podstawową misję: bezpieczny transport pasażerów z jednego punktu do drugiego. Rezultatem była katastrofa.
Nie musisz ryzykować zniszczenia swojej firmy, tracąc z oczu swoją wizję. Musisz pozostać wierny swojemu planowi nawigacyjnemu i w tym celu zawsze pamiętać o swojej racji bytu.
Ta lektura pomoże ci zastanowić się nad codziennym zarządzaniem. Dopóki nie wyjaśnisz swojej misji i wizji, Twoi pracownicy będą zadowoleni z wykonywania zadań bez zrozumienia prawdziwego znaczenia ich pracy. Kiedy zrozumieją, co Tobą kieruje, będą lepiej przygotowani do sprostania codziennym wyzwaniom.
Pamiętaj : Zawsze musisz być w stanie jasno i precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie o swoją misję i wizję. Są to fundamenty Twojej firmy, począwszy od Ciebie samego.
Kategorie