Cyfryzacja firmy jest bardzo dobra, ale jeszcze lepsze jest zdefiniowanie DLACZEGO to robisz! (Część 2)

Firma w internecie (7)
22 lut 2024

Cyfryzacja firmy jest bardzo dobra, ale jeszcze lepsze jest zdefiniowanie DLACZEGO to robisz! (Część 2)

Jak skonfigurować strategię

Głównym motorem wzrostu firmy jest ambicja jej menedżera

Aby to zrobić, musisz zdefiniować swoje osobiste cele i dostosować je do celów firmy. Niezależnie od tego, czy chcesz od razu uzyskać dobry dochód, czy podjąć ryzyko budowania aktywów w dłuższej perspektywie, masz na myśli całkowitą sprzedaż za 5 lat, częściową sprzedaż swoim pracownikom lub przekazanie firmy jednemu z twoich dzieci, twój cel będzie miał bezpośredni wpływ na strategię, organizację i charakter działań, które należy podjąć. To właśnie spójność między osobistymi celami menedżera a strategią firmy sprawi, że projekt znajdzie się na ścieżce zrównoważonego wzrostu.

Prowadzenie firmy w celu ciągłego łatania dziur jest wyczerpujące. Realizowanie osobistych celów jest spójne i motywujące. 

Wyobraź sobie swoją firmę w perspektywie długoterminowej (5 lat) i zapewnij sobie środki na realizację swoich ambicji.

Nie można osiągnąć wzrostu, jeśli nie można go sobie wyobrazić?

Firma może się rozwijać i przynosić zyski, ale może to nie wystarczyć do sfinansowania jej potrzeb w zakresie kapitału obrotowego, ponieważ istnieje ryzyko, że zabraknie jej kapitału własnego do dalszego finansowania wzrostu. A przecież istnieje szeroka gama rozwiązań wzmacniających kapitał własny. Wbrew powszechnemu przekonaniu, inżynieria finansowa to kreatywny zawód, ale trzeba przewidzieć rozwój firmy.

Ogólnie rzecz biorąc, wielu menedżerów, pochłoniętych pilnymi sprawami życia codziennego, ma trudności z wyobrażeniem sobie swojej firmy za 5 lat i sporządzeniem schematu organizacyjnego na ten okres.

Może to prowadzić do wielu pułapek: wzrost oznacza konieczność planowania z wyprzedzeniem organizacji, pomieszczeń, sprzętu i rekrutacji, z ryzykiem zbyt szybkiego lub niewystarczającego tempa. Na przykład wdrożenie i prowadzenie nowej organizacji (sprzedaż, zasoby ludzkie itp.) od momentu jej powstania na papierze zajmuje 18 miesięcy.

Przedkładanie zwinności nad szybkość reakcji

Chociaż są mniejsze i szczuplejsze niż duże grupy, MŚP rzadko wykorzystują ten fakt, aby szybko reagować, gdy wymaga tego sytuacja. Mogłyby z łatwością zmieniać kurs, wykorzystywać nadarzające się okazje i korygować swoje plany, ale bardzo często zwycięża przyzwyczajenie i inercja. 

Nadszedł więc czas, aby nadać koncepcji "zwinności biznesowej" należne jej miejsce.

Zwinna firma to taka, która jest w stanie zdefiniować lub przemyśleć swoją strategię bez żadnych ograniczeń: Co byśmy zrobili, gdybyśmy żyli w idealnym świecie? Co uniemożliwia nam tworzenie, wprowadzanie innowacji, spowalnia nas, hamuje, paraliżuje?

Zadając sobie te pytania, otwieramy nasze umysły na identyfikację powolności, przeszkód, kaftanów bezpieczeństwa, blokad i dajemy sobie środki do ujawnienia naszego potencjału dzięki nowym i zwycięskim pomysłom. 

Zwinna firma jest w stanie zachęcać do autonomii i kreatywności każdego ze swoich pracowników (szczególnie w czasach, gdy pokusa zwrócenia się do wewnątrz jest silna), w oparciu o prawdziwy projekt firmy.

Bądź metodyczny i traktuj wszystko, co robisz
(w tym sprzedaż) jako proces produkcyjny

Kiedy już wyobraziłeś sobie przyszłość i sprecyzowałeś swoje cele, nadszedł czas, aby przełożyć te cele na strategię?

Traktuj wszystkie swoje procesy (zarządzanie, organizację, zarządzanie, sprzedaż itp.) jak proces produkcyjny (uprzemysłów je). 

Uwaga, podejście sprzedażowe jest często słabą stroną inicjatyw MŚP. Wiele MŚP jest uzależnionych od jednego dużego klienta lub nie odnawia swojego portfolio, ponieważ ich poszukiwania są empiryczne i pozostawione wyłącznie w gestii pracowników sprzedaży, jeśli w ogóle istnieją....

Systematyczne, ciągłe poszukiwanie klientów to najlepszy sposób na rozłożenie ryzyka, a następnie trwałe zaangażowanie się w rozwój. Pod warunkiem, że zdefiniujesz prawdziwą strategię sprzedaży, opracujesz plan działania, uprzemysłowisz swoje procesy i stworzysz wskaźniki wydajności. To trudne zadanie, ponieważ trzeba się go trzymać przez długi czas i nie pozwolić, aby pierwsza nagła sytuacja operacyjna odwróciła cię od celu!

Wzrost jest zatem wynikiem umiejętnej równowagi między celami menedżera, zdolnością do przewidywania przyszłości, przewidywania zmian wewnętrznych i zewnętrznych oraz industrializacji procesów, szczególnie w zakresie pozyskiwania nowych klientów (prospecting). 

Budowanie takiego podejścia jest długim i trudnym procesem, wymagającym zarówno zaangażowania operacyjnego, jak i refleksji strategicznej (dlatego wzrost nigdy nie jest dziełem przypadku) i wymaga wsparcia ekspertów. 

Bądź na bieżąco z naszymi wiadomościami
Podobne artykuły
Oprogramowanie dla firm – Dlaczego Logicake to idealne rozwiązanie?
20 wrz 2024
Dlaczego Logicake to idealne rozwiązanie? W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym oprogramowanie dla firm jest niezbędne, aby utrzymać konkurencyjność. Niezależnie od wielkości, każda firma potrzebuje narzędzi, które...
Generowanie leadów sprzedażowych z Logicake - Jak pozyskiwać leady skutecznie?
11 wrz 2024
Generowanie leadów, generowanie leadów sprzedażowych, leady sprzedażowe, pozyskiwanie leadów to jeden z najważniejszych aspektów strategii marketingowych każdej firmy. Leady, czyli potencjalni klienci zainteresowani Twoimi usługami...
Prog Rentowności – Klucz do Sukcesu Finansowego
7 sie 2024
Prog rentowności, znany również jako break-even point, to jedno z najważniejszych pojęć w zarządzaniu finansami każdej firmy. Oznacza on moment, w którym przychody firmy równają się kosztom, a przedsiębiorstwo przestaje generować...
Strona wykorzystuję pliki cookies w celu analizy ruchu na stronie, funkcji społecznościowych oraz narzędzi marketingowych. Kontynuując używanie strony uznamy za zgodę.OK