#13 Będzie to kosztować niewiele lub nic. Czy tak będzie?
Będzie to kosztować niewiele lub nic. Czy tak będzie?
Nie ma tak ślepego, jak ten, kto nie chce widzieć. Nie ma tak głuchego jak ten, kto nie chce słyszeć.
Francuskie przysłowie
Czy wiesz, czym zajmuje się murarz? Masonerią. A wykładowca? Przemawiają i oferują szkolenia grupom, osobiście lub za pośrednictwem mediów. To serce ich pracy, racja bytu ich biznesu. A kiedy zatracają się w innych zadaniach, oddalają się od swojego źródła dochodu, źródła zysku.
Jednak każda praca wiąże się z zestawem zadań, które ludzie lubią wykonywać w mniejszym lub większym stopniu. Na przykład murarz może nie lubić wychodzić na spotkania z klientami, by oferować swoje usługi i rozdawać wizytówki. Z kolei wykładowca może niechętnie dzwonić do dwóch lub trzech klientów każdego dnia, by zaoferować swoje usługi. Co robią zamiast tego? Są zajęci. Niektórzy przemalowują swoje biuro. Inni segregują książki. Niektórzy zdecydują się nawet zostać własnym księgowym, prawnikiem, a nawet specjalistą od technologii cyfrowych.
Chcesz zminimalizować koszty operacyjne? Weź pięć lat prawa, cztery lata księgowości i trzy lata projektowania stron internetowych i marketingu cyfrowego. Za piętnaście lat będziesz w stanie zrobić wszystko sam, bez konieczności płacenia ani grosza. Co za oszczędność!
Z wyjątkiem tego, że przez cały ten czas nie wygrałeś ani jednego kontraktu murarskiego lub konferencyjnego. Byłeś zbyt zajęty "oszczędzaniem pieniędzy", podczas gdy mogłeś je zarabiać. Każda decyzja ma swoje konsekwencje.
Jaką strategię powinni obrać przedsiębiorcy?
Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie działań, które są niezbędne do przetrwania i rozwoju organizacji. W przypadku murarza są to wizyty u kontrahentów. W przypadku wykładowcy są to chwile, w których upewnia się, że poznaje potencjalnych klientów.
Następnie ustala cele dla każdego z tych działań. Na przykład prelegent może powiedzieć, że każdego dnia wyśle cztery e-maile i zadzwoni do trzech potencjalnych klientów, podczas gdy murarz odwiedzi swoich wykonawców.
Następnie, co jest bardzo ważne, identyfikuje swoje luki. W jakich nieopłacalnych czynnościach znajduje schronienie, gdy nie ma ochoty zajmować się najważniejszymi zadaniami? W wielu przypadkach są to zadania hipnotyczne, czynności, które pochłaniają czas, nawet nie zdając sobie z tego sprawy: Facebook, czatowanie ze znajomymi, Netflix itp.
Czynności te są czasochłonne i pozostawiają nas w poczuciu winy. W końcu wyznaczyliśmy sobie cele i ich nie osiągnęliśmy... Ale są gorsze rzeczy.
Są chwile, kiedy oszukujemy samych siebie, myśląc, że pracujemy, podczas gdy w rzeczywistości marnujemy czas. Osoba, która spędza godziny na konfigurowaniu swojej strony internetowej, myśli, że pracuje, ale czy podczas godzin spędzonych na uczeniu się, jak to działa, wykonuje telefony i wysyła e-maile? Tak łatwo jest zakończyć dzień westchnieniem, mówiąc, że nie zatrzymałeś się ani na sekundę, gdy nie wykonałeś pracy, którą musisz wykonać, aby rozwinąć swój biznes.
Ale pocieszające jest to, że mogłeś zaoszczędzić kilkaset lub kilka tysięcy dolarów. I tak, nie musiałeś płacić grafikowi za wybór koloru tapety. Nie zapłaciłeś ani grosza specjaliście SEO, aby Twoja strona miała doskonałą pozycję w Google. Nie zapłaciłeś prawnikowi, aby upewnić się, że umowa jest opłacalna w dłuższej perspektywie.
I za każdym razem czułeś dumę z dobrze wykonanej pracy. Ale czy praca była naprawdę dobrze wykonana? Nawiązując do naszych przykładów, nie wątpię w twoje umiejętności murarskie czy prezentacji publicznej. Ale jako grafik lub radca prawny?
Mówi się, że potrzeba około 10 000 godzin praktyki, aby stać się profesjonalistą w danej dziedzinie. Oznacza to, że po 10 000 godzin będziesz znakomitym pianistą. Więc kto będzie najlepszy, aby dać występ muzyczny na swoim ślubie? Pianista w swojej tysięcznej godzinie czy Ty, który zrobisz to tak, że nic nie kosztuje?
Musisz stać się ekspertem w tym, co sprawia, że Twój biznes się rozwija. Jeśli są to spotkania z klientami, niech tak będzie! Jeśli są to telefony, które odbierasz każdego dnia, stań się profesjonalistą! Jak powiedział Boileau, "sto razy w pracy, odłóż swoją pracę z powrotem na deskę kreślarską". Nie bądź tylko trochę dobry we wszystkim. Stań się specjalistą w tym, co cię wyróżnia.
Marnując czas na zadania dodatkowe, wykonujesz pracę drugiej kategorii. Co gorsza, uniemożliwiasz sobie stawanie się lepszym w tym, co robisz najlepiej. Wmawiając sobie, że nie będzie cię to nic kosztować, strzelasz sobie w stopę. Ale w międzyczasie tracisz możliwości, które pozwoliłyby ci odnieść sukces i iść naprzód.
Więc co zamierzasz zrobić jutro? Czy zamierzasz rozwijać swój biznes, czy podejmować działania, które sprawiają wrażenie, że robisz postępy, ale które sprawią, że nie osiągniesz swoich celów? Skoncentruj się na swoich mocnych stronach i kontynuuj ich rozwój. Nie bądź amatorem i nie wmawiaj sobie, że to nic nie kosztuje. Kosztuje cię czas, którego nie poświęcasz na rozwijanie swoich MŚP. To kosztuje utracone możliwości. Kosztuje cię to poprawę twoich podstawowych kompetencji. To kosztuje fortunę!
Czego Twoja firma potrzebuje najbardziej? Dyletanta, który robi wszystkiego po trochu, czy zdeterminowanej osoby, która wie, co jest ważne i pracuje nad tym cały czas? Odpowiedź zależy od Ciebie. Ale od tego zależy przyszłość twojego MŚP.
Pamiętaj: w biznesie nie ma nic za darmo. Nawet uśmiech. Nie daj się oszukać. Powiedz "nie" kulturze "zrób to sam" i powiedz "tak" kulturze "zrób to razem z profesjonalistami".
Kategorie